måndag 9 november 2015

Recept på Saffranskaka med inslag av kanel

Hej
Nu börjar i alla fall jag längta till julbaket. Jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha för julbak i år då allt beror på när bebis vill komma och om bebis kommer låta mamma gå tid att stå i köket. Lite hoppas jag på i alla fall.

Jag tjuvstartade i alla fall julbaket idag. Tänkte att jag kan frysa in lite så det finns hemma sen.

För mig är Saffran runt jul min bästa vän i köket precis som man säger att "Diamanten är kvinnans bästa vän". Så viktig är Saffran för mig.

Recept på saffranskaka med inslag av kanel


För mig räckte receptet till två former på ca 15 cm.
Du kan ta en stor form på 25 cm istället.

Du behöver:
  • 1 tsk strösocker
  • 0,5 g hel Saffran. (Har du mald saffran kan du skippa sockret ovan).
  • 2 st ägg
  • 200 g smör
  • 3 dl strösocker
  • 2,5 dl mjölk
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 dl vetemjöl

Garnering:
  • 1 tsk florsocker
  • 1 tsk kanel
  • Smör och ströbröd till formen


Recept på saffranskaka med inslag av kanel


  1. Värm ugnen till ca 175 grader.
  2. Smält smöret och låt svalna något.
  3. Under tiden som smöret svalnar kan du mortla saffranet och teskeden av sockret.
  4. Smöra och bröa formen.
  5. Vispa äggen porösa och tillsätt lite socker ( 3 dl) i taget.
  6. När ägg och socker är poröst tillsätt smöret, mjölken och saffranet medan du fortfarande blandar allt.
  7. Slutligen siktar du i mjölet och blandar allt väl.
  8. Häll allt i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter eller tills provstickan är torr.
  9. Blanda kanel och florsocker och strö ut blandningen på kakan när den har svalnat helt.

Recept på saffranskaka med inslag av kanel





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar