torsdag 22 oktober 2015

Recept på Kanelbullar

Hej.
Idag blev det kanelbullar i mini format hemma hos mig.
Jag gillar baka smått då kan man ta fler av det goda :)
Eftersom det är Oktober och Rosa månad så passade jag på att piffa dessa med rosa pärlsocker.

Mini kanelbullar

Mini kanelbullar



Degen:
• 150 g osaltat smör 
• 50 g jäst för söta degar
• 5 dl mjölk
• 1,5 tsk salt
• 1 dl strösocker
• 12 dl special vetemjöl
• Ca 1 dl vetemjöl till utbakning

Fyllning:
• 150- 200 g rumstempererat osaltatsmör
• 1,5 dl strösocker 
• 0,5 dl kanel

Mängd av kanel och socker kan man ha efter egen smak.

Garnering:
1 ägg
1 msk mjölk
pärlsocker

Gör så här:

  1. Smula jästen i en bunke.
  2. Smält smöret i en kastrull. 
  3. Tillsätt mjölken och värm vätskan fingervarmt.
  4. Häll ca 1 dl av vätskan över jästen och rör om tills jästen har löst sig.
  5. Tillsätt resten av vätskan tillsammans med socker och saltet.
  6. Blanda i den del av mjölet som ska i degen (12 dl).
  7. Arbeta ut degen väl. Ca 8 min i köksassistent och 10 min om du arbetar ut degen för hand. 
  8. Låt degen jäsa i ca 40 minuter eller till dubbel storlek.
  9. Under tiden som degen jäser kan du förbereda fyllningen genom att blanda smör, socker och kanel till en jämn smet.
  10. Knåda degen smidig på ett mjölat bord (använd mjölet som du ej hade i degen).
  11. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel. Vill du ha som jag mini kanelbullar delar du degen i fyra delar istället för två.
  12. Bred på smör/kanel blandningen på varje bit.
  13. Rulla ihop degen till en rulle och skär den i ca 1,5 cm tjocka bitar.
  14. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under duk i ca 40 minuter.
  15. Värm ugnen till 250 grader under tiden som bullarna jäser.
  16. Blanda ägg och mjölk och pensla bullarna.
  17. Strö pärlsocker över bullarna och grädda dem i mitten av ugnen i 5-6 minuter.

Mini kanelbullar




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar