tisdag 22 september 2015

Idéer inför Halloween. Hjärntårta!

Hej.
Klurar ni som jag redan på vad ni ska göra till Halloween i år?
Hos mig börjar idéerna sakta smyga sig på.

Här är ett tips på en tårta i form av en hjärna. Den tillhör kategorin mer läskig en söt.
Även om jag mer gillar att göra fina/eleganta tårtor så måste jag erkänna att göra tårtor till Halloween trots allt är en av favoriterna då det inte finns några begränsningar för fantasin.



Den här tårtan är en Red Velvet tårta med en citron- och vitchokladfyllning. Red Velvet har en röd och fin färg som jag tycke passade till denna tårta helt perfekt. 

För att få till formen på denna tårta passade det perfekt med att tårtbotten som jag bakade fick en lätt kulle upp till när den gräddades annars får man se till att spackla lite smörkräm på den som bildar en kulle.
Tårtan spritsade jag med marshmallowsmörkräm som jag färgade lätt rosa/hudfärgad. 

Innan jag spritsade formen på hjärnan spacklade jag ett tunt lager smörkräm på hela tårtan. Spackling behövs så att det du spritsar fastnar på tårtan.
Jag ritade in ett tunt sträck i smörkrämen ovan på tårtans mitt för att dela upp de båda hjärnhalvorna.

Jag spritsade med en tyll som hade ett ganska stort hål sedan lät jag allting stå i frysen i ca 10 minuter innan jag dekorerade hjärnan med "blod".
Springorna på hjärnan fyllde jag med körsbärsgelé som föreställde själva blodet. Det är perfekt konsistens på gelén då den är len men ändå klumpig. Har man gelé med små körsbärsbitar i är det ännu bättre då resultatet blir ännu trovärdigare med klumpar och färgskiftningar.
Till sist penslade jag på lätt med gelé på delar av tårtan så att den blev lätt rosa glansig av gelén. 







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar