fredag 31 januari 2014

Blomma steg för steg

Hej kära läsare!
Jag tycker det är dags för en steg för steg beskrivning av blommor. Det finns tusentals sätt att göra blommor på så det lär bli en hel del beskrivningar här framöver.
Blommor som dekorerar tårtor tycker jag är det vackraste som finns på en tårta. Tårtor med olika motiv kan vara otroligt vackra men inget slår tårtor med blommig skönhet.
Jag har därför för gjort en steg för steg beskrivning på en enkel men fin fantasiblomma som jag hoppas ni kommer gilla och ha användning av.
Ni får jätte gärna maila mig bilder på det ni skapar eller så kan ni tagga @bakaochdekorera på Instagram eller till och med dela med er av era skapelser på bakaochdekoreras Facebook sida. Jag är ju så nyfiken av mig :)



Det du behöver för att göra denna blomma är: 

  • Droppformad utstickare 
  • Vit sockerpasta
  • Veiner (Det går att måla ådrorna för hand med ett spetsigt verktyg)
  • Ätbartlim eller vatten
  • Pensel till limmet
  • Pulverfärg
  • Pensel till Pulverfärg
  • Aluminiumfolie
  • kniv



1. Börja med att sticka ut 10 st blad med en droppformad utstickande. Bild 1.

Bild 1



2. Lägger alla utstickande i en veiner och tryck till (veiner är en speciell form som finns i olika utföranden och som av olika material som ger blomblad små ådror). Bild 2.


Bild 2



3. Ta ett Balling tool (redskap med kula på) och rulla ut kanterna på varje blad så de tunnas ut och får en liten volang. Bild 3.

Bild 3



4. Sätt ihop 5 av bladen i en cirkel som Bild 4 visar och limma ihop dem, lägg dem sedan  folie som kan du kan forma till en skål. Limma ihop bladen med ätbartlimm eller lite vatten. Du kan forma bladen som du önskar och under vissa blad kan du lägga små tussar som du kan göra av folie. Dessa tussar gör att bladen kommer torka i den form du önskar.

Bild 4




5. Nu tar du de övriga 5 bladen och limmar fast dem i en likadan cirkel fast ovan på de andra bladen. Även här kan du lägga små folie tussar under bladen.


6. Kavla nu ut lite sockerpasta och skär ut 0,5 cm breda och ca 4 ca långa remsor. Dessa måste inte vara jämna eller perfekt. Gör ca 6 st remsor Bild 5.

Bild 5



7. Ta en remsa i taget och platta till den på ena långkanten med ett balling tool. Bild 6.

Bild 6



8. Vik sedan varje remsa så det bildas en liten blomma som på Bild 7.

Bild 7



9. Limma nu ihop alla små blommorna som Bild 8 visar. Detta kommer bli blommans mitt.

Bild 8



10. Klipp av den nedre delen på blommans mitt och limma fast den i mitten på själva blomman som du gjorde först. Bild 9.

Bild 9



11. När allting har torkat helt kan du ta ut blomman från folieskålen och ta bort folie tussarna.


12. Nu kan du måla blommorna som du önskar med pulverfärg. Bild 10.

Bild 10


Lycka till med skapandet!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar