torsdag 31 oktober 2013

Recept på Saffranskaka med Mandelmassa och apelsin!

Hej!
Idag var det dags att göra julpremiär i mitt kök. Lite tidigt men jag kunde bara inte stå emot längre. Det finns så mycket fina bakgrejer i affärerna nu så jag har fått riktiga julkänslor redan.
Så nu är julen officiellt välkommen i mitt kök.

Recept på Saffranskaka med mandelmassa och apelsinsmak



Av detta recept gjorde jag 3 kakor och 9 saffrans bullar.

Det här behöver du för att göra Saffrans kakan:

  • 200 gram smör eller margarin
  • 1 g saffran (två påsar)
  • 50 gram KronJäst för söta degar
  • 1/5 dl vispgrädde
  • 5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 1 krm salt
  • Ca 16 dl vetemjöl (special vetemjöl)

Fyllning:

  • 250 gram mandelmassa
  • Rivet skal av en apelsin
  • 100 g smör (rumstemperatur)

Garnering:
1 ägg
1/2 msk vispgrädde
Pärlsocker


  1. Smält smöret och häll i saffranet. Rör om tills smöret och saffranet kokar upp.
  2. Ta bort kastrullen från plattan och häll i vispgrädden och mjölk och blanda.
  3. Smula jästen och rör ner i vätskan (se till att den är fingervarm). 
  4. Tillsätt ägget och socker och blanda väl.
  5. Häll i lite vetemjöl i taget och blanda väl (gärna i en bakmaskin). Arbeta ut degen. Häll i lagom mycket mjöl så att degen lossnar från bunkens kanter.  degen ska vara mjuk och lättarbetad.
  6. Knåda eller blanda i bakmaskinen länge ca 15 minuter.
  7. Låt degen jäsa i bunken i ca 60 minuter. Jag brukar låta min deg jäsa i en avstängd ugn, på så sätt skyddar jag den från drag.
  8. Under tiden som degen jäser vispa ihop mandelmassan smöret och skalet från den rivna apelsinen.
  9. Knåda degen ett par gånger och dela upp den i två bitar. (Om du ska göra en blomma som dekoration spara en liten bit deg till senare).
  10. kavla en bit i taget så att den blir tunn.
  11. Pensla på mandelmasseblandningen på den kavlade biten.
  12. Rulla ihop till en rulle som man rullar kanelbullar.
  13. Skär rullen i 1,5- 2 cm tjocka bitar.
  14. Lägg bullarna en efter en ganska nära varandra på botten av en smord springform. Som på bilden nedan.
  15. Låt jäsa ytterligare 60 minuter.
  16. Värm ugnen till 200 grader under tiden som kakan jäser.
  17. Skär ut en tunn remsa deg och rulla den så den ser ut som en minikanelbulle, detta blir själva rosen.
  18. Skär ut två blad efter önskemål. Lägg dekorationerna på ett fat och ställ i kylen.
  19. Blanda ägg och vispgrädden och pensla den jästa kakan.
  20. Strö ut pärlsocker på kakan och dekorera med dina blomdekorationer efter önskemål.
  21. Grädda i ugnen ca 15 min. (ca 9 min om du bara gör bullar).
Recept på Saffranskaka med mandelmassa och apelsinsmak

Recept på Saffranskaka med mandelmassa och apelsinsmak




2 kommentarer :