torsdag 21 februari 2013

Paj med kvarg och lemon curd Recept!

Idag blev det spontan bak!
Får någon dag sedan såg jag kvarg i affären och så klart var jag bara tvungen att köpa.
Eftersom jag ursprungligen är från Polen och älskar polska bakverk så var jag bara tvungen att köpa kvarg. En av mina favorit polska bakverk är just med kvarg. Den Polska kvargen är lite annorlunda än den man får tag på här men den fick duga.
Eftersom jag egentligen inte hade mycket tid att baka den typiska polska kakan idag så fick det bli en paj med kvarg och lemon curd istället.
Pajen jag gjorde var en smulpaj som jag tidigare har skrivit om.

Paj med kvarg och lemon curd


Fyllning:

  • 400g kvarg
  • 5 msk lemon curd



  1. Börja med att göra pajdegen enligt instruktionerna på länken.
  2. Häll kvargen i en bunke.
  3. Tillsätt lemon curden och rör om så att allt blandas.
  4. Lägg ut hälften av pajdegen i en pajform.
  5. Häll ut kvergblandningen på pajen och jämna ut.
  6. Strö ut resten av pajdegen på kavergen
  7. Grädda i ugnen på ca 220 grader i ca 20 minuter.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar