söndag 24 februari 2013

Hjärtan recept

Till Alla hjärtans dag gjorde jag hjärtformade kakor med sockermassa på. De är roliga att göra då de går dekorera precis hur man vill.
Jag tänkte beskriva hur jag gjorde mina.

Kakor recept

Kakor recept


För att göra ca 12 stycken behöver du:


  • 50 g florsocker
  • 50 g socker
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 225 g vetemjöl
  • 1 ägg
  • 0,5 tsk vaniljsocker
Till dekoration:
  • Några skedar lemon curd
  • 200-250 socker massa
  • Socker massa till dekorationer
  1. Sikta socker, florsocker, mjöl och vaniljsocker och blanda väl. 
  2. Tillsätt ägget och fortsätt blanda.
  3. Ta i smöret i bitar och blanda till en fast deg.
  4. Låt degen stå i kylskåp i minst en timme.
  5. Kavla ut degen tills den är ca 4 mm tjock.
  6. Ta en pepparkaks form eller liknande och skär ut det mönster du vill (jag tog hjärtan).
  7. Grädda kakorna på bakplåtspapper i 170 grader i ca 12 minuter. (olika från ugn till ugn, men de ska börja få gyllenbrun färg).
  8. Låt kakorna svalna helt.
  9. Kavla socker massan tills den blir ca 2-3 mm
  10. Tryck ut ett mönster i massan om du har en mönster matta eller mönster kavel. Det är så jag fick det rutiga och krusidulliga mönstret.
  11. Ta samma pepparkaksform som du använde till kakorna och skär ut ett hjärta i socker massan.
  12. Smörj varje kaka med lemon curd och sätt sockerhjärtat på kakan.
  13. Dekorera med mer dekoration om du vill (jag gjorde blommor och texten skrev jag med ätbarpenna).


Hjärtkakor recept

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar