tisdag 25 december 2012

Tårtbotten recept

"Lika delar"

Oftast när jag bakar tårta brukar jag använda ett tårtbotten recept som jag tycker är väldigt enkelt och bra.
Receptet är både enkelt att göra och enkelt att komma ihåg. Ger fina höga bottnar!

Ingredienser:
Ägg
Socker
Potatismjöl
Vetemjöl
Bakpulver

Temperatur: 160-175 grader

Beroende på hur stor form jag gör har jag i olika mycket ägg.

  1. Börja med att ta fram 3 st lika stora glas. 
  2. Knäck äggen i ett av glasen. Bild 1
  3. Fyll det andra glaset med socker lika högt upp som det finns ägg i första glaset.
  4. Ta det tredje glaset och fyll det till hälften med vetemjöl och den andra hälften med potatismjöl. (lika mycket ska det bli som i de övriga glasen). Potatismjölet kan uteslutas och man kan istället ta mer vetemjöl men då blir degen mer kompakt. Potatismjölet gör att bottnen blir luftig.
  5. Ha i bakpulvret
Hur mycket ägg och bakpulver:

En 16 cm form: 
3 st ägg
1,5 tsk bakpulver
Grädda: Ca 30 min (Kontrollera då gräddningstiden kan vara olika beroende på ugn)

En 20 cm form:
5 st ägg
2 tsk bakpulver
Grädda: Ca 40 min (Kontrollera då gräddningstiden kan vara olika beroende på ugn)

Gör så här:
  1. Vispa ägg och socker länge så det blir vitt och poröst. (ca 5 min) Bild 2
  2. Sikta i mjöl, potatismjöl och bakpulver medan du rör försiktigt så att allt blandas (jag kan ibland även ha i lite vanilj pulver). Jag siktar alltid mina torrprodukter. 
  3. Medan socker och ägg mixas smörj och bröa bakformen
  4. Vill du ha tårtbotten extra hög så kan du ha smörpapper i kanten av tårtformen så smeten inte rinner över när den jäser. Bild 3
  5. Häll i smeten i bakformen och grädda i ugnen.
  6. När tårtbotten har gräddats klart och har svalnat helt är den redo att delas. Jag använder en tårtskärare eller en vass kniv. Bild 4 och 5

OBS! Om man vill få en chokladbotten kan man dela upp det tredjeglaset i tre delar. 1/3 vetemjöl, 1/3 potatismjöl, 1/3 kakao.




Tårta lika delar
Mät upp alla ingredienserna i tre lika stora glas


Tårta lika delar
Vispa ihop ingredienserna

Tårta lika delar
Lägg ut smörpapper runt kanterna av tårtformen för extra hög tårtbotten

Hur man gör tårtbotten

Hur man gör tårtbotten



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar