söndag 25 november 2012

Fjärilskakor

Idag har jag bakat kakor och lekt med mina nya kakformar.
roliga att kunna leka med form och färg tycker jag.

Färgglada perfekta för ett barnkalas


Dessa är inte alls svåra att göra och för att göra dessa behöver man:
  • 125 g smör
  • 125 g  socker
  • 1 st ägg
  • Vaniljextrakt efter önskemål
  • 250 g mjöl
Blanda smör och socker till en fin smet. Tillsätt ägget och vanijlextrakten.
Häll i hälften av mjölet och blanda, tillsätt resten av mjölet och blanda igen. 
Rulla ihop degen till en boll men ta det försiktigt för den smular lätt (Bild 1)
Sätt plastfolie runt bollen och sätt den i kylen i 30 min (Bild 2)
    Bild 1
    Bild 2 
Värm ugnen till 180 grader och ta ut bollen ur kylen. Kavla degen ca 4 mm tjock och skär ut fjärilar eller annan form.
Grädda i mitten av ugnen i 10-15 min tills de blir gyllenbruna


Medan kakorna svalnar ska man göra glasyren.
  • 500 g florsocker
  • 2 äggvitor
  • en tesked pressad citronsaft
  • minst två färger karamelfärg
Blanda ingredienserna väl och mixa i ca 5 minuter. Glasyren ska vara medeltjock.
Färga efter önskemål. För att få fram marmor liknande utseendet blandade jag två färger glasyr i en och samma spritspåse.
Spritsa en tunn kant runt kakan och låt stelna lätt (Bild 3). Detta gör att glasyren inte kommer rinna av kakan när du fyller den. fyll kakan och låt stelna.

Bild 3






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar